Titelaufnahme

Titel
Helicopter configurations and drive train concepts for optimal variable rotor-speed utilization / W. Garre, H. Amri, T. Pflumm, P. Paschinger, M. Mileti, M. Hajek, M. Weigand ; Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2016
VerfasserGarre, W. In der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen In Wikipedia suchen nach W. Garre ; Amri, H. In der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen In Wikipedia suchen nach H. Amri ; Pflumm, T. In der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen In Wikipedia suchen nach T. Pflumm ; Paschinger, P. In der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen In Wikipedia suchen nach P. Paschinger ; Mileti, M. In der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen In Wikipedia suchen nach M. Mileti ; Hajek, M. In der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen In Wikipedia suchen nach M. Hajek ; Weigand, M. In der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen In Wikipedia suchen nach M. Weigand
KörperschaftDeutscher Luft- und Raumfahrtkongress <65., 2016, Braunschweig> In der Gemeinsamen Normdatei der DNB nachschlagen In Wikipedia suchen nach Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress
Erschienen[Bonn] : [Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.], 2016
Ausgabe
Elektronische Ressource
Umfang1 Online-Ressource (13 Seiten) : Illustrationen, Diagramme
URNurn:nbn:de:hbz:5:2-114430 Persistent Identifier (URN)
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Zusammenfassung

Recent studies [1]-[4] have shown that a variation of helicopter main rotor speed allows a significant reduction of the required power. Therefore an appropriate drive train technology is necessary to enable variable rotor speed. However, such a technology entails drawbacks such as increased weight and reduced efficiency [5]. This study provides arguments and results to enable a decision process towards a promising helicopter configuration incorporating a variable rotor speed and related applications. These are mainly obtained from mission performance calculations and additional transmission weight investigations. Benchmark missions are derived and presented while two promising drive train concepts are introduced. A continuously variable gearbox stage is shown to be especially useful for utility helicopter applications while a dual-speed, clutched stage gearbox is particularly suitable for tilt-rotor concepts. The capability to vary the main rotor speed extends the flight envelope and reduces fuel consumption. This study shows that the portfolio of missions that can be carried out efficiently and the efficiency itself is enhanced by this technology.